torsdag 5. mai 2011

Dag 6 - Alt er med!

05.05.2011 kl 12:00 UTC
Posisjon 26.59.05N 54.28.09.17W
Distanse seilt siste døgn 140 nm
1468 nm igjen i direktelinje til Horta/Azorene

Soloppgang

Vi er nå oppe på samme breddegrad som Kanariøyene. I løpet av siste døgn har vind og bølger snudd og begge drar samme vei som oss – østover. I dag formiddag seiler vi platt lens med seilene spredd ut til hver sin side. Vinden er svak, bare 4-5 sekundmeter og vi gjør i underkant av 5 knop. Ettersom bølgene er med oss er det bare rolige langsomme rullinger i båten. Eneste lyd er vannet som sildrer rundt skroget. Solen skinner og det er 26 varmegrader i lufta. I går ettermiddag og i natt har det vært en del skyer samt en  og annen regnbyge. Utover gårdagen hadde vi kjempebra seilvind, men i løpet av natten har den til tider vært så svak at vi har spedd på med motor innimellom.

Vi har avansertt en rimelig bra distanse siste døgnet. Dette skyldes nok først og fremst at vi har fått 0,5-0,8 knop medstrøm i stedet for motstrømmen som har vært tidligere dagene. Kanskje er det golfstrømmen vi begynner å finne..

Nå skal det lastes ned værmeldinger. Vi ønsker gjerne å legge kursen litt mer nord enn hva vi har nå, både for å ha en mer direktelinje til Azorene og for å få mer vindfang i seilene. Platt lens er koseseilas, men det blir liksom ikke noe fart over det. Vind på skrått inn bakfra gir betydelig mer fart. Årsaken til at vi nå seiler rett øst er varsler om et lite lavtrykk litt nordvest for oss. Dette skal etter siste værmelding i går bevege seg inn i kursen vår. Vi ønsker ikke å komme nord for dette – det blir i tilfelle motvind.

I dag stiller vi klokken frem 3 timer. Lokaltid ombord i båten blir da UTC-1 time. Slik vi har klokken nå mørkner det klokken seks om kvelden og lysner klokken 4 om natten. Bedre med daglys til klokken 9 om kvelden. Om morgenen sover vi likevel –bortsett fra siste nattevakt da.

Som dere forstår så har vi det bare kjempebra på havet!