tirsdag 30. november 2010

Dag 10 - Speilblankt Atlanterhav

Sendt fra satelitttelefon;

Posisjon 30.11.2010 kl 12:00 UTC:
Nord; 16º 07' - Vest; 28º 09'
Seilt distanse siden Las Palmas 1078 nautiske mil

I dag ligger Atlanterhavet speilblankt rundt oss. Vi går for motor sørvestover. Kun svake havdønninger og båten vugger seg framover i 4,5 knop. Sola bryter akkurat gjennom det tynne skydekket over oss og gir oss behagelige 30 varmegrader. Natta er ikke mye kaldere den heller. I går ettermiddag la vi om kursen etterhvert som vinden ble stadig sterkere, bølgene større og seilkursen vår stadig presset nordover av
dreiende vindretning. Har derfor i hele natt seilt skarp kryss rett sørover. Utover natten roet vinden og bølgene seg. Klokken 8 i dag tidlig måtte vi starte motoren. Regner med å gå ett døgn for motor før vi kommer på sørsiden av et lokalt høytrykk vi har rett over oss nå. Der skal det i følge værfilene vi har lastet ned være et snev av passatvind i riktig retning. Klarer vi å jobbe oss ned til 13º nord ser det ut som vinden skal holde seg med grei styrke i lang tid framover, med unntak av en dag mot helgen.

Vi fikk i dag sjekket dieselforbruket vårt ved å etterfylle hovedtanken fra reservekannene. Vi startet fra Las Palmas med breddfull diesletank. Etterfyllingen bekreftet at båten bruker ca 1,6 liter diesel pr time når
vi går for rolig tomgangskjøring som nå, 1700 omdreininger pr minutt og 4,5 knop. Dette betyr at vi har noen flere timer med diesel enn først beregnet. Og holder ikke dieselforrådet så er de psykisk sett bedre å
drive i vindstille i mangel på diesel på andre siden av atlanteren enn her..

Etterfyllingen av diesel ble noe dramatisk. Først falt luftelokket til reservekannen på havet, ingen katastrofe det, men det er jo greit å ha det. I et forsøk på å redde lokket inn igjen gikk fiskesnøret til Aleksander inn i propellen. Hans nye fiskekrok med vaierfortom hadde på det tidspunktet bare fått oppleve 10 minutter i sjøen. Lokket drev avgårde i dønningene og snøret ble dratt inn uten redskap i enden. Trist, det begynner jo å bli lite med dorgeredskap ombord. Etter en liten stund med fortsatt søk etter lokket oppdager vi at den kuttede enden av snøret fortsatt henger fast i seildrevet - med propellen igang  - mirakuløst får vi fisket opp fiskeredskapen igjen! Det lille gule lokket på størrelse med en femkrone fant vi også igjen - mitt ute på
Atlanterhavet i dønningene, drevet avgårde ett godt stykke fra der vi mistet det (greit med kartplotter så vet man akkurat hvor man er og hvor man har vært). Så selv om det ikke så ut som det var vår dag i dag så er
det nok definitivt det likevel!

Ellers har vi hatt ryddedag ombord, Aleksander har kostet cockpiten, Elin har vasket nede og Rolf har etterfylt kjøleboksen breddfull med melk, brus, vann og juice. Når vi går for motor har vi overskudd på strøm. Kjøleboksen er vår største strømforbruker - så nå står den på full styrke og kjøler ned det meste ned til frysepunktet. Så kan vi stille termostaten opp og spare masse strøm når vi kun skal seile i dagevis igjen med begrenset strømproduksjon fra solcellepanel og vindgenerator.

Vi har kun sett en annen båt tidligere idag, nå ser vi ingen. I natt da vi seilte på kryssende kurs med hovedretningen hadde vi derimot flere båter i god synsvidde.

Vi ser nå fram til middag ved solnedgang, idag med mange løse inngredienser. Etterpå blir det mørkt og vi kan se fram til nye nattvakter, kun iført truse og redningsvest.